Opvoedingsvragen stellen en ervaringen delen in de ouderkamer

Pedagogisch professional van Dichtbij die werkt bij Dichtbij Opstapje
Gul_Opstapje

Ouderkamer
‘In de ouderkamer bespreek ik thema’s, zoals risicovol spel en motorische ontwikkeling, aan de hand van herkenbare filmpjes. Als je ziet dat je kind kan vallen, grijp je dan in of laat je het gebeuren? Is het erg als je kind vies wordt bij het spelen met zand? Ik laat dan zien dat dat juist goed is voor de ontwikkeling. Vaak beseffen ouders dat niet. De ouderkamer heeft ook als voordeel dat kinderen stap voor stap wennen aan afscheid nemen van hun ouder.’

Speelgoed afpakken
‘Ouders hebben ook vragen over het gedrag van hun kind. Zo pakte een kind speelgoed af van de oudere zus. Op de groep leren we het kind te delen en niets af te pakken. Nu gaat het thuis ook veel beter. Of als een kind bijt, dan geven we duidelijk aan dat dat niet mag omdat het pijn doet.

Moedertaal – Nederlands
‘Ouders vragen me vaak of ze de moedertaal en Nederlands kunnen aanbieden. Dat kan zeker. Je hoeft je ook niet schuldig te voelen als je zelf de Nederlandse taal niet goed beheerst. Want de moedertaal vormt een goede basis om Nederlands te leren. Ouders krijgen woorden met plaatjes mee om thuis te oefenen met hun kind. Ook al praat je kind nog niet, het is wel belangrijk dat je veel benoemt, dat slaan kinderen op.’

Huisbezoek
‘Ik ga op huisbezoek en neem dan speelgoed mee om het spelen voor te doen of tips te geven. Ouders mogen ook speelgoed of een boekje lenen. Zo leert een ouder tijd maken voor een kind en ontwikkelgericht spelen. We doen ook uitstapjes met ouders en kinderen, bijvoorbeeld naar de bibliotheek of de kinderboerderij.’

Kind blij, ouders blij
‘Als een kind na een tijdje hier vrolijk binnenkomt, daar zijn ouders ook heel blij mee. Ze zien ook dat hun kind hier leert, bijvoorbeeld om uit een beker te drinken en zich aan regels te houden.’

Vraag hulp
‘Wat ik ouders wil meegeven, is dat het beter is voor de ontwikkeling van je kind om hulp te vragen. Doordat we korte lijnen hebben, bijvoorbeeld met het Consultatiebureau, krijgt je de hulp die nodig is op het juiste moment.’

Opstapje is voor kinderen vanaf 16-18 maanden tot 2/2,5 jaar die een VE-indicatie voor voorschoolse educatie hebben.  Lees meer over Opstapje

Het thema van de Week van de Opvoeding 2024 is ‘Opvoedhelden’. Wist je dat kinderen die kunnen terugvallen op andere volwassenen vaak veerkrachtiger zijn en meer kans hebben om zich te ontwikkelen tot gezonde volwassenen? Daarom besteden we in een viertal artikelen aandacht aan opvoedhelden die klaarstaan voor je kind en jou.

Bekijk meer nieuws

Opvoedingsvragen stellen en ervaringen delen in de ouderkamer

Bij Opstapje in Asperen, Culemborg, Leerdam en Vianen is er aandacht voor dreumesen én voor ouders. 'Terwijl hun kind speelt, ga ik met de ouders apart zitten in een aparte ruimte; de ouderkamer', vertelt pedagogisch professional Gul. Ik vertel over de thema's die we behandelen, ouders kunnen me opvoedingsvragen stellen en samen ervaringen delen.’

Ouders mogen altijd contact opnemen met het consultatiebureau

‘Als ouders zich zorgen maken over hun kind, mogen ze altijd contact opnemen met mij of mijn collega’s’, vertelt Astrid, jeugdverpleegkundige op het consultatiebureau in Leerdam (GGD Regio Utrecht). ‘Ik zie ouders met hun kind graag regelmatig, in ieder geval bij bepaalde fases in de ontwikkeling, bijvoorbeeld als hun kind gaat praten of lopen. Voor een deel ligt het initiatief voor de afspraken ook bij ouders.'

Op de Dichtbij Peuterplusgroep doet Jason wèl mee

Bij de Dichtbij peuteropvang in Meerkerk merkt de pedagogisch professional dat Jason (3,5 jaar) niet meedoet met de groep en alleen maar wil spelen. Moeder Rebecca: 'Ze gaf aan dat het niet normaal was dat ik achter hem aan moest rennen omdat hij niet naar binnen wilde en dat een kleinere groep misschien beter bij hem paste. Zo zijn we bij deze Peuterplus groep in Leerdam gekomen, waar Jason extra aandacht en begeleiding krijgt. Hier heeft hij het beter naar zijn zin en doet hij wèl mee.'