Wij betrekken je kind bij activiteiten, afspraken en keuzes op de BSO. Kinderen die naar de BSO gaan, zitten in een fase waarin ze erg bezig zijn met ontdekken wat hen bevalt. Door ze medezeggenschap te geven in bijvoorbeeld activiteiten, ontdekken ze sneller wat ze wel en niet leuk vinden en kunnen wij onze activiteiten daarop zoveel mogelijk afstemmen.
In het nieuwe pedagogisch werkplan van de BSO, dat juni 2025 ingaat, staat hoe wij kinderen inspraak geven op de BSO:
- Kinderen mogen kiezen aan welke activiteit ze meedoen.
- Kinderen vragen we om hun mening, bijv. over het activiteitenaanbod of de aanschaf van nieuwe spel- of sportmaterialen of speelgoed.
- Kinderen praten en denken mee over groepsafspraken op de BSO
- Bij een groepsactiviteit geven we kinderen gelegenheid mee te doen door te stimuleren, uit te dagen en te inspireren.
- Kinderen stellen we open vragen zodat ze zelf met ideeën kunnen komen voor activiteiten of spellen. Ideeën zetten we om in acties, zodat kinderen ervaren dat hun inbreng waardevol is en dat ze serieus genomen worden.
- We leggen niet op hoe iets eruit moet zien, maar volgen het initiatief en de creativiteit van het kinderen.
Thuis je kind laten meebeslissen
Ook thuis kun je je kind laten meebeslissen, bijvoorbeeld over het eten. Pedagogisch beleidsmedewerker Annebeth vertelt hoe zij dit thuis doet: ‘Soms stel ik het weekmenu samen met de kinderen. De ene week heeft onze zoon (9) inbreng, de andere week onze dochter (15), dan weer beiden. Of ik geef de kinderen om de beurt een keuze: waar heb je meer zin in: bloemkool of andijvie? Een andere keer gaan ze mee boodschappen halen. De ene week kookt onze zoon mee op vrijdag en de andere week onze dochter. Bijkomend voordeel, eten is nu omgeven met gezelligheid, met samen menu’s maken, bedenken, koken en er wordt veel beter en gezonder gegeten. Nog fijner, ik hoef niet meer dagelijks te verzuchten: ‘Poef…wat zullen we vanavond (en de rest van de week) weer gaan eten?!’
Samen zijn we meer
Elke dag spelen bij ons de toekomstige artsen, koks, leerkrachten en kunstenaars in de zandbak. Ze leren helpen, troosten, aanmoedigen en samenwerken. Zo bouwen we samen aan een mooie toekomst waarin we oog hebben voor elkaar. Dit is de kern van ons pedagogisch beleid, waarin “Samen zijn we meer” een van de vijf uitgangspunten is.
Bekijk de video en ontdek hoe wij ‘Samen zijn we meer’ in de praktijk brengen!