'Hoe viezer, hoe beter'

kind speelt met zand

‘Ik vind risicovol spel heel waardevol omdat kinderen hiervan leren wat ze aankunnen en wat niet. Als je ergens op kan, mag je er van mij op. Soms gaat het dan bijna fout. Ik houd natuurlijk wel de grenzen in de gaten en schat de risico’s van tevoren in. Als ik iets verbied, bestaat de kans dat ze het snel en onzorgvuldig toch gaan doen, waardoor het juist fout gaat. Daarom maak ik liever afspraken met mijn kinderen hoe ze moeten omgaan met spel dat risico’s met zich meebrengt.’ 

Hoge boomhut
‘Een voorbeeld van leren door te doen, is de boomhut die mijn jongens nu bouwen. Die is drie verdiepingen hoog. Mijn middelste viel eruit en zei: ‘Ik denk dat we er even een hekje omheen moeten maken’. De jongste zei gelijk: ‘Dat vind ik veel te hoog.” En de oudste zit bovenin. Ze weten uit ervaring dus zelf wat ze kunnen en als het fout gaat, leren ze daarvan.’ 

Zakmes
‘Als gezin zijn we veel in de natuur en kamperen we. Dan bouwen we hutten en verzamelen takken om broodjes te rooster boven het kampvuur. Om die takken te snijden, gebruikt mijn man zijn zakmes. Dat wilden de jongens natuurlijk ook. Dus toen ze zes werden, kregen ze ieder een zakmes met hun naam. En hebben we duidelijke afspraken gemaakt. Zoals, je mag het alleen gebruiken als mamma of pappa erbij is en je mag er alleen mee zitten en niet mee lopen. Op een paar kleine sneetjes na, gaat het super goed en hebben ze enorm veel plezier van hun zakmes als we erop uit trekken.’ 

 

Bekijk meer nieuws

Opvoedingsvragen stellen en ervaringen delen in de ouderkamer

Bij Opstapje in Asperen, Culemborg, Leerdam en Vianen is er aandacht voor dreumesen én voor ouders. 'Terwijl hun kind speelt, ga ik met de ouders apart zitten in een aparte ruimte; de ouderkamer', vertelt pedagogisch professional Gul. Ik vertel over de thema's die we behandelen, ouders kunnen me opvoedingsvragen stellen en samen ervaringen delen.’

Ouders mogen altijd contact opnemen met het consultatiebureau

‘Als ouders zich zorgen maken over hun kind, mogen ze altijd contact opnemen met mij of mijn collega’s’, vertelt Astrid, jeugdverpleegkundige op het consultatiebureau in Leerdam (GGD Regio Utrecht). ‘Ik zie ouders met hun kind graag regelmatig, in ieder geval bij bepaalde fases in de ontwikkeling, bijvoorbeeld als hun kind gaat praten of lopen. Voor een deel ligt het initiatief voor de afspraken ook bij ouders.'

Op de Dichtbij Peuterplusgroep doet Jason wèl mee

Bij de Dichtbij peuteropvang in Meerkerk merkt de pedagogisch professional dat Jason (3,5 jaar) niet meedoet met de groep en alleen maar wil spelen. Moeder Rebecca: 'Ze gaf aan dat het niet normaal was dat ik achter hem aan moest rennen omdat hij niet naar binnen wilde en dat een kleinere groep misschien beter bij hem paste. Zo zijn we bij deze Peuterplus groep in Leerdam gekomen, waar Jason extra aandacht en begeleiding krijgt. Hier heeft hij het beter naar zijn zin en doet hij wèl mee.'