Niets wordt alles en daarvan leren kinderen het meest

baby speelt met keukengerei

Met ‘loose parts’ en ‘open einde speelgoed’ – materialen zonder vaste vorm of spelregels – kan je kind zelf ontdekken en creëren wat de ontwikkeling stimuleert. Voor baby’s betekent dit vooral voelen, luisteren en kijken. Zij ervaren de wereld met al hun zintuigen. Voor peuters gaat het om bouwen, bedenken en samen spelen, zonder dat iets ‘moet’.

Op de kinderopvang
Bij ons op de opvang bieden we allerlei losse materialen aan: houten schijven, dopjes, takken, maar ook pannen, lepels en keukengerei. Die worden geen keukenspullen, maar trommels, ketels of toverstaven in kinderhanden. Onze pedagogisch professionals kijken mee, stimuleren en volgen het spel van het kind, zonder het over te nemen.

Op Modderdag maandag 30 juni 2025 laten we kinderen helemaal los met modder, water en zand. Baby’s voelen, peuters maken moddersoep en bakken zandtaartjes. Het is een dag waarop het vies worden mag en waar leren en plezier hand in hand gaan.

Fantasiespel thuis
Ook thuis kun je fantasiespel stimuleren. Trek eens een keukenkastje open en laat je kind nieuwsgierig ontdekken wat erin zit. Pannen, lepels of bakjes, voor jou gewoon keukenspullen, voor je kind een wereld vol mogelijkheden.


Wij zijn nieuwsgierig
Wij zijn nieuwsgierig is één van onze pedagogische uitgangspunten. Door je kind de ruimte te geven om te ontdekken en te experimenteren, stimuleer je de natuurlijke drang tot onderzoek en het verkennen van de wereld om hem/haar heen. Op onze locaties bieden wij talloze mogelijkheden voor deze ontdekkingsreis (video).

Bekijk meer nieuws

Nieuwsgierig kind? Dat juichen we toe!

Nieuwsgierigheid is een belangrijk onderdeel van groeien en leren. Op de BSO krijgt je kind alle ruimte om te ontdekken. Door te spelen, te bewegen, vragen te stellen en dingen uit te proberen. Zo ontwikkelt je kind talenten én vaardigheden die later nodig zijn.

Je kind leert van risicovol spel, thuis en op de BSO

Narda, pedagoog bij Dichtbij: ‘Wist je dat er ieder uur 21 kinderen op de eerste hulp belanden (bron kinderveiligheid.nl) en dat veel van deze letsels voorkomen hadden kunnen worden? Niet door je kind te beschermen, maar juist door hem/haar te leren risico’s in te schatten)? Dat leert je kind met risicovol (ook wel genoemd avontuurlijk of uitdagend) spel.’

Niets wordt alles en daarvan leren kinderen het meest

Met zogeheten 'loose parts' en 'open einde speelgoed', materialen zonder vaste vorm of spelregels, kan je kind zelf ontdekken en creëren en en dat is goed voor de ontwikkeling.