We geven de kinderen best veel keuzes
‘We geven de kinderen best veel keuzes. De kleding die ze aantrekken, kiezen ze zelf bijvoorbeeld. Als ik tegen mijn zoon dan zeg dat een combinatie niet helemaal bij elkaar past, trekt hij wat anders aan. Mijn dochter niet altijd. Als ik haar ervan kan overtuigen dat laarzen bijvoorbeeld handiger zijn dan sneakers, omdat ze anders natte voeten krijgt als het slecht weer is, trekt ze die aan. Ik koop vaak hun kleding, maar als ze iets niet mooi vinden, gaat het terug. En soms ga ik ook samen met mijn dochter winkelen omdat ze dat leuk vindt.’
Vragen wat ze willen doen
‘We vragen de kinderen wat ze willen doen in het weekend of in de vakantie, bijvoorbeeld naar de dierentuin of zwemmen. Dat doen we dan een keer, als het uitkomt. Als ze iets willen veranderen in hun kamer omdat het praktischer is, dan vind ik dat prima. En in het weekend mogen ze meedenken wat we eten en ja, dan mogen ook pizza of frietjes.’
Opruimen en tip voor schermtijd
‘Hun speelgoed en kamer moeten ze zelf opruimen. Scott pakt ook zijn eigen sportspullen in. En we hebben ‘schermtijd’. Via de gratis app Family Link heb ik de tijd ingesteld en wat ze mogen zien op basis van leeftijd. Op die manier hebben ze zelf de verantwoordelijk om hun schermtijd in te delen gedurende de dag. Als ze een nieuwe app of spelletje willen installeren, moet ik dat goedkeuren.’
Soms een zetje nodig
‘Scott is een beetje afwachtend en moeten we soms stimuleren om iets nieuws te proberen, hij vindt nieuwe dingen in het begin vaak spannend. Vayen daarentegen probeert het gewoon. Scott wilde heel graag op voetbal, maar vond dit in het begin spannend, dus moest papa ook mee voetballen. Zo gaat het bijvoorbeeld ook met speeltoestellen of hoge glijbanen. Als hij ziet dat zijn zusje het doet, denkt hij: ‘Ik ben ouder en dan moet ik het ook durven’ en soms doen wij het eerst samen. Na een dag of twee gaat hij ook van de glijbaan en is hij er niet meer weg te slaan. Met huiswerk maken help ik door even een plannetje te maken hoe hij iets kan leren en dan lukt het ook. Zo help ik hem om zelfvertrouwen op te bouwen.
Samen zijn we meer
Elke dag spelen bij Dichtbij toekomstige artsen, koks, leerkrachten en kunstenaars in de zandbak. Ze leren helpen, troosten, aanmoedigen en samenwerken. Zo bouwen we samen aan een mooie toekomst waarin we oog hebben voor elkaar. Dit is de kern van ons pedagogisch beleid, waarin “Samen zijn we meer” een van de vijf uitgangspunten is.
Bekijk de video en ontdek hoe wij ‘Samen zijn we meer’ in de praktijk brengen!