7 tips om voorlezen leuker en leerzamer te maken
- Maak van het voorlezen vooral een ontspannen en fijn moment voor jullie samen. Kijk goed naar de reacties van je kind en speel daarop in. Benoem bijvoorbeeld wat je kind je laat zien, emoties, andere mensen en wijs aan.
- Start jong: door een momentje te nemen om je baby voor te lezen, maakt hij/zij verbinding tussen de woorden en plaatjes. Herhaling vindt je kind fijn, dus je zult vaker hetzelfde boekje lezen.
- Spreek alle zintuigen aan: als je bij het voorlezen meer zintuigen aanspreekt, leert je kind meer. Gebruik bijvoorbeeld ook babygebaren of liedjes en laat je baby verschillende materialen of voorwerpen voelen/ontdekken en herkennen vanuit het boek. Denk aan herfstbladeren in de herfst.
- Lees dagelijks voor. Met een grotere woordenschat, leert je kind later makkelijker op school.
- Blijf voorlezen, óók als je kind al zelf leest. Je kind ziet, hoort en leest de woorden dan mee en hoort zo ook eventueel eigen fouten.
- Zorg dat je kind kan lezen wat hij/zij leuk vindt. Wat dat is, kun je samen ontdekken in de bibliotheek variërend van leesboeken, strips tot (sport)biografieën. Tot 2 jaar krijgt je kind de BoekStart koffer als hij/zij lid wordt (gratis tot 18 jaar).
- Wil je weten hoe je spelenderwijs kunt voorlezen, vraag het aan onze pedagogisch professionals. Als je kind geniet, krijg je er zelf ook plezier in!
Dichtbij werkt intensief samen met de bibliotheek
In samenwerking met Bibliotheek Lek & IJssel zijn vier van onze locaties ‘BoekStart’ locaties. Dat wil zeggen dat de bibliotheek gericht meekijkt naar de boekencollectie en het interactief voorlezen op de groepen. Ook komt er een aantal keer per jaar iemand van de bibliotheek voorlezen op de groepen. Op alle VE-groepen komt de bibliotheek sowieso twee keer per jaar voorlezen. Ook ouders worden hierbij betrokken.
Dichtbij leest voor
Omdat voorlezen erg belangrijk is voor kinderen, heeft Dichtbij meerdere eigen voorleescoördinatoren, waaronder Monique. Zij vertelt: ‘Al onze groepen hebben een collectie boeken en de meeste ook een leeshoek. Ieder jaar doen we mee aan de Nationale Voorleesdagen. Al onze pedagogisch professionals weten hoe ze de kindontwikkeling kunnen stimuleren – voorlezen hoort daarbij – en zijn zelf geschoold in lezen, schrijven, begrijpen, luisteren en spreken.’
Anderstalig
Voorleescoördinator Monique vervolgt: ‘Ouders vragen me wel eens of voorlezen zin heeft als je thuis een andere taal spreekt. Jazeker! In plaats van in het Nederlands, kun je ook voorlezen in de taal die jullie thuis spreken en daarin boeken lenen bij de bibliotheek. Des te beter je kind één taal ontwikkelt, des te makkelijker is het om Nederlands te leren. Zeker als je daarbij ter ondersteuning dezelfde gebaren gebruikt.’
Thuis aansluiten op maandthema
‘Iedere maand delen al onze kinderdagverblijf-/peuteropvanggroepen een link van de padlet met je’, vertelt Dichterbij. ‘Die link gaat naar een soort digitaal prikbord over ons maandthema met daarbij woordkaarten, liedjes en spelletjes. Zo kun je thuis aansluiten op dit thema, want je kind leert een woord makkelijker als jij het herhaalt. Daarom benadruk ik ook dat ouders beter niet op hun telefoon kunnen kijken als ze achter de wagen lopen. Benoem wat je om je heen ziet en heb contact je kind. Dan draag je bij aan de ontwikkeling.’