Je kind leert van risicovol spel, thuis en op de BSO

kinderen in een boom

Dat leert je kind met risicovol (ook wel genoemd avontuurlijk of uitdagend) spel, zoals hoog klimmen, hard rennen, stoeien en ‘gevaarlijk’ speelgoed zoals een (kinder)zakmes.’

Probeer het maar
‘Door kijk uit/pas op maak je je kind bang en leert hij/zij niets. Je kunt beter zeggen ‘Probeer het maar’ en in de buurt blijven, waardoor je kind zich veilig voelt om te doen wat hij/zij kan. Door stoeien bijvoorbeeld leert je kind valtechnieken en dat voorkomt breuken later. Ook met zakmessen gebeuren later minder ongelukken als je hiermee jong oefent.’

Risicovol spel voor alle leeftijden
‘Op de BSO passen we risicovol spel aan bij de ontwikkeling en leeftijd van je kind. Op de BSO bieden we de oudste kinderen uitdaging en avontuur. Ze mogen hun eigen grenzen ontdekken en een stapje extra zetten als ze dat durven. De jongste kinderen kunnen aan de slag met een dunschiller, oudere kinderen met een zakmes met botte punt en de oudsten met een zakmes met een scherpe punt. Ze oefenen in kleine groepjes samen met een pedagogisch professional. Als ze meerdere keren hebben laten zien dat het goed gaat, krijgen ze een zakmesdiploma. Daarop zijn ze heel trots!’

Vertrouwen
‘Ouders zien vaak beren op weg bij risicovol spel, terwijl je erop mag vertrouwen dat het goed gaat. Ik heb bijvoorbeeld kinderen van drie jaar met punaises laten werken in kleine groepjes. Een kind dat normaal eerst doet en dan pas denkt, kon dit dus wel heel netjes omdat hij het leuk vond. Risicovolspel kan dus ook jonge kinderen. Bijvoorbeeld op een kussen van de glijbaan af of een parcours afleggen op bureaustoelen (van de kringloop) of spelen met banken en planken. Bedenk eens wat je zelf vroeger deed en wat het je heeft opgeleverd en biedt dat ook aan bij je kind.’

Niet gevaarlijk
‘Natuurlijk mag risicovol spel niet gevaarlijk zijn. Dat is een duidelijke regel. Als je bang bent dat je kind zelf risicovolle dingen uitprobeert; dat doen ze toch wel. Je kunt je kind beter leren met risico’s om te gaan en zelfvertrouwen te ontwikkelen. Kortom: versterken, niet beperken.  Het is onmogelijk iedere val te voorkomen, je kunt je kind wèl veilig leren vallen.’

Narda

Narda is pedagoog bij Dichtbij. Ze begeleidt pedagogisch professionals op de groepen bij het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen. Ook risicovol spel draagt bij aan die ontwikkeling.

Bekijk meer nieuws

Je kind leert van risicovol spel, thuis en op de BSO

Narda, pedagoog bij Dichtbij: ‘Wist je dat er ieder uur 21 kinderen op de eerste hulp belanden (bron kinderveiligheid.nl) en dat veel van deze letsels voorkomen hadden kunnen worden? Niet door je kind te beschermen, maar juist door hem/haar te leren risico’s in te schatten)? Dat leert je kind met risicovol (ook wel genoemd avontuurlijk of uitdagend) spel.’

Niets wordt alles en daarvan leren kinderen het meest

Met zogeheten 'loose parts' en 'open einde speelgoed', materialen zonder vaste vorm of spelregels, kan je kind zelf ontdekken en creëren en en dat is goed voor de ontwikkeling.

Mads is een buitenkind, dus als het regent heb ik een uitdaging

Veronique werkt bij Dichtbij en is moeder van Lola (7 jaar) en Mads (3 jaar). ‘Mads gaat het liefst buiten op avontuur’, vertelt Veronique. ‘Als het regent, moet hij zich binnen vermaken en heb ik een uitdaging.'