Avonturier
‘Mads houdt van avontuur, dat ziet hij natuurlijk ook van zijn grotere zus. Naast ons huis is een wijk-/pluktuin met fruitbomen en -struiken en een sloot erom. Daar hebben we een eigen moestuin waar hij graag meehelpt met bijvoorbeeld watergeven. Samen met zijn zus ‘kookt’ hij er soep van gras en bladeren en in de sloot vangt hij kikkervisjes. In deze tuin is een bak waarin kinderen hun eigen zonnebloemen kunnen opkweken en verzorgen. Een mooi initiatief dat kinderen stimuleert om veel buiten te zijn. Heb je geen tuin? Je kunt ook een mini-moestuin maken in bloempotten met snelgroeiende en makkelijke soorten, zoals radijsjes, tuinkers, rucola, munt en zelfs kleine tomatenplantjes.’
Zelf fietsen
Sinds een maand fietst Mads op een gewone fiets. Daarvoor zat hij op de loopfiets, maar hij vond dat hij daarmee zijn grote zus niet meer kon bijhouden. Toen we zeiden: ‘Op een fiets met trappers kun je misschien sneller’, was hij meteen enthousiast en reed hij zo weg. Door de loopfiets heeft hij natuurlijk al evenwicht ontwikkeld.’
Ik laat hem altijd voor of naast mij rijden, zodat ik hem kan zien. Als het echt druk is, laat ik hem op de stoep fietsen. Door samen te oefenen, geduld en aanmoediging leren we Mads stap voor stap veilig deel te nemen aan het verkeer. Zo leren we hem te stoppen als de stoep ophoudt en goed links en rechts te kijken bij het oversteken. Als er niets aankomt, mag hij oversteken, maar hij stopt nu ook wanneer een auto nog heel ver weg is en hij er voorlangs kan. Dat zal waarschijnlijk wel veranderen als hij ouder wordt, haha.’
Snijden
‘Mads smeert ook zijn eigen boterham en snijdt groenten met een bot mes. Dat laatste heeft hij geleerd op het kinderdagverblijf waar hij twee dagen per week naar toegaat. Thuis helpt hij graag mee in de keuken. Uit nieuwsgierigheid vraagt hij vaak: ‘Wat ben je aan het doen? Mag ik ook helpen?’ En dan snijdt hij met zorg tomaatjes, komkommer of wat er maar klaarligt. Fijn, zo’n extra handje in de keuken en mooi om te zien hoe trots hij is dat hij mee mag helpen.’
Wij zijn nieuwsgierig
Wij zijn nieuwsgierig is één van onze pedagogische uitgangspunten. Door je kind de ruimte te geven om te ontdekken en te experimenteren, stimuleer je de natuurlijke drang tot onderzoek en het verkennen van de wereld om hem/haar heen. Op onze locaties bieden wij talloze mogelijkheden voor deze ontdekkingsreis (video).