Bewust samen spelen, zo doet moeder Patricia dat thuis

Fedde
Fedde

‘Als je met je kind speelt, doe het dan bewust en met je volledige aandacht. En laat ze ook alleen spelen. Het is niet erg als ze zich soms even vervelen. Ik grap wel eens dat ik niet van het circus ben.’

Bewust eerst spelen
‘Als de oudsten naar school zijn, neem ik bewust eerst een moment om met Fedde te spelen en gaan we doen wat hij leuk vindt. Vaak is dat puzzelen of kleien. Van die momenten geniet ik echt. Daarna ga ik mijn eigen dingen doen in het huishouden en wil/mag hij helpen. Ook voor het slapengaan neem ik een moment om voor te lezen.’

Spannend
‘Fedde vindt het soms nog spannend om met andere jonge kinderen te spelen. Soms duurt het dan wat langer voor ze samenspelen, maar daarna gaat het prima. Hij speelt vooral met zijn broer en zus thuis, omdat we buiten het dorp wonen. Op de peuteropvang was hij in het begin ook een beetje verlegen en daar heeft hij inmiddels zijn draai helemaal gevonden.’

Op zijn beurt wachten
‘Ik leer Fedde dat hij op zijn beurt moet wachten. Als ze thuis allebei met dezelfde tractor willen spelen, verzint de oudste wel een oplossing waarin Fedde meegaat. Hij vindt het ook prima al kinderen van buiten ons gezin met zijn speelgoed spelen. Ik zie wel dat het bij jonge kinderen, bijvoorbeeld van vrienden, soms wat langer duurt voor ze samen gaan spelen.’

Vayen, Fedde en Patricia
Vayen, Fedde en Patricia

Bekijk meer nieuws

Nieuwsgierig kind? Dat juichen we toe!

Nieuwsgierigheid is een belangrijk onderdeel van groeien en leren. Op de BSO krijgt je kind alle ruimte om te ontdekken. Door te spelen, te bewegen, vragen te stellen en dingen uit te proberen. Zo ontwikkelt je kind talenten én vaardigheden die later nodig zijn.

Je kind leert van risicovol spel, thuis en op de BSO

Narda, pedagoog bij Dichtbij: ‘Wist je dat er ieder uur 21 kinderen op de eerste hulp belanden (bron kinderveiligheid.nl) en dat veel van deze letsels voorkomen hadden kunnen worden? Niet door je kind te beschermen, maar juist door hem/haar te leren risico’s in te schatten)? Dat leert je kind met risicovol (ook wel genoemd avontuurlijk of uitdagend) spel.’

Niets wordt alles en daarvan leren kinderen het meest

Met zogeheten 'loose parts' en 'open einde speelgoed', materialen zonder vaste vorm of spelregels, kan je kind zelf ontdekken en creëren en en dat is goed voor de ontwikkeling.